97-400 Bełchatów
ul. Nehrebeckiego 25, ul. Nehrebeckiego 55
tel. 606 683 663, 606 683 883
biuro@przedszkole-jabluszko.pl

Statut

S T A T U T
Przedszkola Niepublicznego

Akademia Przedszkolaka JABŁUSZKO

w Bełchatowie

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1


1. Przedszkole Akademia Przedszkolaka JABŁUSZKO zwane dalej "przedszkolem"

jest przedszkolem niepublicznym.
2. Struktura organizacyjna przedszkola obejmuje siedzibę przedszkola znajdującą się w Bełchatowie na ul. Nehrebeckiego 25 oraz oddziały zamiejscowe:                                    

    Oddział zamiejscowy nr 1 znajduje się w Bełchatowie na ul. Nehrebeckiego 55

    Oddział zamiejscowy nr 2 znajduje  się w Bełchatowie na ul. Nehrebeckiego 57 i 59

    Oddział zamiejscowy nr 3 znajduje się w Bełchatowie na ul. Lipowej 5

    Oddział zamiejscowy nr 4 znajduje się w Bełchatowie na ul. Nehrebeckiego 31,33,35

    Oddział zamiejscowy nr 5 znajduje się w Bełchatowie na ul. Czaplinieckiej 6,8.
3. Organem założycielskim jest osoba fizyczna Jan Jabłoński, zamieszkały Lubanów 40A,

97-306 Grabica.

4. Organem spełniającym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Dyrektor.

5. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Niepubliczne Akademia Przedszkolaka JABŁUSZKO.
5. Wszelkie postanowienia zawarte w niniejszym statucie obowiązują zarówno w siedzibie głównej jak      i oddziałach pozamiejscowych przedszkola.

§ 2


Przedszkole działa na podstawie:

1. Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty ( Dz. U. z 2016r., poz.1943 z późn. zm.).

2. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające Ustawę – Prawo Oświatowe (Dz.U z 2017 r, poz.60),

3. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe.(Dz.U z 2017r., poz. 59)

4. Statutu Niepublicznego Przedszkola Akademia Przedszkolaka „JABŁUSZKO”

 

 

§ 3



1. Przedszkole funkcjonuje cały rok kalendarzowy.
2. Przedszkole pracuje w godzinach od 6.15 do 18.00 w dni robocze tj. od poniedziałku do piątku.
3. Przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy, święta, oraz w dniach:

- 2 maja

- piątek po Bożym Ciele

- 24 grudnia

4. Czas pracy może być zmieniony w zależności od potrzeb środowiska lokalnego.

 

 

 

§ 4



1. Działalność przedszkola finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych (czesnego)

za pobyt dziecka w przedszkolu, opłaty zmiennej uzależnionej od obecności dziecka

w przedszkolu w danym miesiącu oraz dotacje gminne. Dopuszcza się możliwość sponsorowania przedszkola przez osoby prywatne, firmy oraz inne źródła.

2. Opłata stała nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka, może jednak być rozpatrywana indywidualnie dla każdego dziecka.
3. Opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest do 5-tego dnia każdego miesiąca.

4. Opłata zmienna  pobierana jest z dołu do 5-go dnia każdego miesiąca.
5. Przy zapisaniu dziecka do przedszkola obowiązuje wpisowe, które nie podlega zwrotowi

w przypadku rezygnacji.

6. W szczególnych przypadkach przedszkole może w całości lub częściowo odstąpić

od pobierania opłaty wpisowej, opłaty stałej jak również opłaty zmiennej.

7. W jednym z miesięcy wakacyjnych (lipiec lub sierpień) jeśli dziecko nie chodzi do przedszkola 14 dni roboczych (liczonej ciągłej nieobecności lub dłużej) to czesne wynosi proporcjonalnie

do dni, w których dziecko uczęszczało do przedszkola.  W pozostałych przypadkach czesne będzie liczone jak w pozostałych miesiącach.

 

§ 5



1. Przedszkole zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego  zgodnie                        z  Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r . w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
2. Przedszkolakom zapewniamy udział w różnorodnych zajęciach dodatkowych zgodnych                      z planem pracy przedszkola.  Zgodnie z harmonogramem organizowane są również spotkania             z ciekawymi ludźmi, uroczystości okolicznościowe i inne uroczystości związane z bieżącą działalnością przedszkola.
3. Przedszkole w ramach zajęć organizować będzie również  udział dzieci w: wycieczkach, koncertach muzycznych, wyjazdach do teatru, kina itp.

4. Organizacja i termin zajęć dodatkowych ustalone są przez Dyrektora.

5. Przedszkole zapewnia przedszkolakom posiłki w formie cateringu.
6. Przedszkole ubezpiecza dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.

 

 

§ 6

 

1.Przedszkole wypełniając swoje zadania statutowe w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej posiłkuje się różnymi źródłami finansowania zgodnie z Rozdziałem II § 4 pkt. 1 niniejszego statutu.

2. Nie ma ścisłego określenia jakie wydatki ponoszone są z poszczególnych źródeł finansowania.

Podkreślenia wymaga fakt, iż z dotacji mogą być finansowane wydatki związane z działalnością przedszkola, na które wskazuje USTAWA z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.

Z opłat rodziców finansowane są wydatki związane  z działalnością przedszkola, które nie znajdują pokrycia w dotacji oraz wydatki, które nie mogą być finansowane z dotacji między innymi inwestycje            i inne.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania przedszkola


§ 7

 

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

 

Zadania przedszkola

1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.

3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.

4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.

5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.

9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.

12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój

13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.

15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.

16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.

17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.  tożsamości dziecka.

 

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:

1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym; 2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.

 

§ 8



1. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie

i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
2. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza jest zgodna z podstawą programową MEN

i prowadzona jest na podstawie Programów Wychowania Przedszkolnego dopuszczonych 

przez Dyrektora do realizacji w danym roku szkolnym.

3. Szczegółowe zadania i sposób ich realizacji ustalany jest w planach pracy wychowawczo - dydaktycznej w poszczególnych grupach przedszkolnych.

 

 

§ 9

1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem psychicznym  jak i fizycznym;
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p.poż.;
4) współpracuje ze specjalistami (logopeda, psycholog,) zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc rodzicom.

 

 

 

§ 10


1. Organ prowadzący powierza każdą grupę opiece jednego lub dwóch nauczycieli prowadzących – wychowawców oraz  jednego nauczyciela, w zależności od potrzeb, którzy stanowią pomoc dla wychowawcy.
2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej                             i jej skuteczności nauczyciele prowadzą swoją grupę przez wszystkie lata pobytu dziecka                                 w przedszkolu.

 

                                                                     ROZDZIAŁ III

                                                            Organy przedszkola

                                                                           § 11


 Organami przedszkola są:
1) Właściciel przedszkola;
2) Dyrektor;

3) Wicedyrektorzy;
4) Rada Pedagogiczna.

§ 12


Właściciel przedszkola jest organem założycielskim.

Organ ten upoważniony jest do jednoosobowego dokonywania zmian w  niniejszym Statucie.                     Odbywa się to zgodnie z procedurą dokonywania zmian w Statucie Akademii Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie.

 

§ 13

 

Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.

 

Do zadań dyrektora należy:

1) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;

3) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał;

4) współpraca z rodzicami;

5) zawieranie z rodzicami umów o świadczeniu usług pedagogiczno -dydaktyczno –wychowawczych;

6) zbieranie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy ustalonych

w odrębnych przepisach;

7) prowadzenie i przechowywanie określonej szczegółowymi przepisami dokumentacji działalności przedszkola;

8) dysponowanie środkami  finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie; 

9) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola w porozumieniu z właścicielem;

10) podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego;

11) zapewnia pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp                 i p.poż;

12) przydzielanie nagród lub kar porządkowych pracownikom;

13) prowadzenie i przechowywanie określonej szczegółowymi przepisami dokumentacji działalności przedszkola.

W przedszkolu jest utworzone stanowisko wicedyrektorów  Kompetencje wicedyrektorów określa dyrektor przedszkola.

Do obowiązków wicedyrektora należy:

1. rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola,

2. reprezentowanie Dyrektora we wszystkich kontaktach służbowych i działanie w jego imieniu podczas jego nieobecności,

3. ponoszenie  współodpowiedzialności za całokształt pracy związanej z funkcjonowaniem placówki,

4. organizowanie i kontrolowanie pracy w przedszkolu w zakresie ustalonym przez

Dyrektora,

5.  terminowe, należyte przygotowanie i gromadzenie dokumentów niezbędnych do załatwienia powierzonych spraw.

W czasie nieobecności Dyrektora, Wicedyrektor:

- kieruje Przedszkolem w zakresie uzgodnionym z Dyrektorem;

- ponosi odpowiedzialność za prawidłowość opieki nad dziećmi

 

 

§ 14



1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu
2. Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
3. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych spotkaniach zgodnie z harmonogramem.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 3/5 liczby jej członków.
5. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków                                   i spostrzeżeń z posiedzenia Rady Pedagogicznej. Informacje dotyczące dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
6. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

 

ROZDZIAŁ IV

Organizacja przedszkola

§ 15



1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z dzieci w zbliżonym wieku                   z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

2. Organizację dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest on dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.

3. Szczegółowy rozkład dnia ma charakter otwarty pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci oraz właściwe zachowanie proporcji czasowej między formami proponowanymi przez nauczyciela,                 a swobodną działalnością dzieci, zapewniający dzieciom pobyt na powietrzu

(w miarę sprzyjających warunków pogodowych).

 

4. Do realizacji celów statutowych Akademia Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 60 miejsc dla dzieci,

     1) trzy sale zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym

         do wieku  dziecka;

     2) dwie łazienki dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu;

     5) pomieszczenie na leżaki;

     6) pomieszczenie gospodarcze;

     7) gabinet Dyrektora;

     8) ogródek przedszkolny wyposażony w sprzęt dostosowany do potrzeb dzieci

 

 

 

5. Do realizacji celów statutowych Oddział zamiejscowy nr 1 Akademii Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 60 miejsc  dla dzieci,

     1) trzy sale zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym

         do wieku dziecka;

     2) trzy łazienki dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci,;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu;

     5) dwa pomieszczenia na leżaki;

     6) pomieszczenie gospodarcze;

     7) gabinet Dyrektora;

     8) ogródek przedszkolny wyposażony w sprzęt dostosowany do potrzeb dzieci

 

6. Do realizacji celów statutowych Oddział zamiejscowy nr 2 Akademii Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 55 miejsc  dla dzieci,

     1) trzy sale zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym

         do wieku dziecka;

     2) trzy łazienki dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci,;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu (wspólnie z Oddziałem nr 1);

     5) pomieszczenie gospodarcze (wspólnie z Oddziałem nr 1);

     6) gabinet Dyrektora (wspólnie z Oddziałem nr 1);

     7) ogródek przedszkolny (wspólnie z Oddziałem nr 1);

 

 

7. Do realizacji celów statutowych Oddział zamiejscowy nr 3 Akademii Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 50 miejsc dla dzieci,

     1) dwie sale zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym

         do wieku  dziecka;

     2) dwie łazienki dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci,;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu;

     5) pomieszczenie na leżaki;

     6) pomieszczenie gospodarcze;

     7) gabinet Dyrektora;

     8) ogródek przedszkolny wyposażony w sprzęt dostosowany do potrzeb dzieci;

     9) salę gimnastyczną.

 

 

8. Do realizacji celów statutowych Oddział zamiejscowy nr 4  Akademii Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 25  miejsc dla dzieci,

     1) 1 sala zajęć z wyposażeniem przystosowanym do wieku  dziecka;

     2) jedna  łazienka dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu;

     5) pomieszczenie na leżaki;

     6) pomieszczenie gospodarcze;

     7) ogródek przedszkolny wyposażony w sprzęt dostosowany do potrzeb dzieci (wspólnie z Oddziałem nr 1 i 2)

 

9. Do realizacji celów statutowych Oddział zamiejscowy nr 5  Akademii Przedszkolaka JABŁUSZKO

posiada 40  miejsc dla dzieci,

     1) 2 sale zajęć z wyposażeniem przystosowanym do wieku  dziecka;

     2) jedna  łazienka dla dzieci i jedna dla personelu;

     3) szatnie dla dzieci;

     4) kuchnię i zmywalnię według wymogów sanepidu;

     5) pomieszczenie na leżaki;

     6) pomieszczenie gospodarcze;

     7) ogródek przedszkolny wyposażony w sprzęt dostosowany do potrzeb dzieci (wspólnie z Filią III)

 

10. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 25.

11. W przedszkolu łącznie może być 14 grup:

- trzy w placówce macierzystej ul. Nehrebeckiego 25;

- trzy w Oddziale zamiejscowym nr 1 na ul. Nehrebeckiego 55;

- trzy w Oddziale zamiejscowym nr 2 na ul. Nehrebeckiego 57 i 59;

- dwie w Oddziale zamiejscowym nr 3 na ul. Lipowej 5;

- jedna w Oddziale zamiejscowym  nr 4 na ul. Nehrebeckiego 31,33,35.

- dwie w Oddziale zamiejscowym nr 5 na ul Czaplinieckiej 6,8.

12. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola:

     1) zapisy odbywają się każdego roku w terminie wyznaczonym przez Dyrektora placówki,

     2) o przyjęciu dzieci do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń przy zachowaniu

         następujących zasad:

          a) pierwszeństwo mają dzieci już uczęszczające,

          b) rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.

13. W ciągu roku szkolnego dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola o ile są wolne miejsca.

14. Podstawą przyjęcia dziecka jest:

1) zgłoszenie dziecka w wyznaczonym terminie,

2) wpłata wpisowego ustalona przez organ założycielski,

3) podpisanie umowy cywilno-prawnej dotyczącej świadczenia usług opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznych.

 

ROZDZIAŁ V

Prawa i obowiązki wychowanków przedszkola

§ 16



1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat bez względu na płeć, kolor skóry, wyznanie, których rozwój psychofizyczny umożliwia prawidłowy proces wychowania i kształcenia                    w grupie przedszkolnej.
2. Przedszkole gwarantuje dziecku wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,

a w szczególności do:

     1)właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnie

         z zasadami higieny pracy umysłowej;
     2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb;
     3) życzliwego traktowania;
     4) ochrony przed wszystkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
     5) poszanowania własności;
     6) opieki ,ochrony;
     7) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
     8) akceptacji jego osoby;

     9) aktywności twórczej i eksperymentowania;
     10) samodzielności w podejmowaniu zadań, dokonywaniu wyborów;
     11) wsparcia i pomocy w sytuacjach gdzie pojawią się problemy;
     12) akceptacji siebie i innych;
     13) szacunku wobec siebie i innych.

3. Dziecko może być skreślone z listy dzieci przedszkola w przypadku gdy:
1) narusza ogólne normy funkcjonowania w grupie społecznej;
2) rodzice nie uiścili opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w ciągu 10 dni od momentu upomnienia przez Dyrektora placówki (skreślenie dziecka z listy nie zwalnia rodziców

od uiszczenia należnej opłaty);
3) rodzice zataili informacje o stanie zdrowia dziecka umożliwiającego prawidłowy proces wychowania              i kształcenia w grupie przedszkolnej;
4) brak współpracy z rodzicami.
4. Rozwiązanie umowy przez przedszkole dokonuje się z zachowaniem następującej kolejności:
1) poinformowanie pisemne rodziców o zaistniałej sytuacji;
2) spotkanie z rodzicami (w zależności od potrzeb) w obecności psychologa, nauczyciela;
3) w wypadku braku porozumienia przekazanie przez Dyrektora Przedszkola pisemnej informacji                     o rozwiązaniu umowy.

 

ROZDZIAŁ VI


Prawa i obowiązki rodziców


§ 17



1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej;
3) przyprowadzenie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo (upoważnienie potwierdzone pisemnie). Dziecko nie zostanie wydane osobie nietrzeźwej, także rodzicowi;
4) terminowe uiszczenie czesnego za pobyt dziecka w przedszkolu;

5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne powiadomienie                    o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
6) dostarczenie zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego dobry stan zdrowia dziecka po przebytej chorobie;
7) w przedszkolu nie wolno stosować żadnych zabiegów medycznych prócz pierwszej pomocy przedmedycznej ( opatrzenie ) ani podawać żadnych leków. Wyjątek stanowią leki podtrzymujące funkcje życiowe. Rodzice zobowiązani są do złożenia pisemnej prośby do Dyrektora Przedszkola                         o wydanie zgody na podawanie leku ( potwierdzone przez lekarza) Po otrzymaniu zgody leki mogą być podane dziecku;
8) ocena stanu zdrowia dziecka, ponieważ do przedszkola uczęszczać mogą tylko dzieci zdrowe.                    W przypadku zaobserwowania przez personel przedszkola takich objawów jak : uporczywy kaszel, katar, biegunka, wymioty, podwyższona temperatura będą wzywani rodzice w celu zabrania dziecka do domu.

 

 

§ 18



1. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z pomieszczeniami przedszkola i z terenem zabaw;
2) zapoznania się ze statutem placówki, z programem oraz z zadaniami wynikającymi z planów pracy dydaktyczno-wychowawczej w danej grupie;
3) uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
4) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności edukacyjnych                         i wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
5) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi swoich wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
6) udziału w otwartych uroczystościach przedszkola.

 

§ 19



1. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy organizacji pracy przedszkola i prowadzonego nadzoru pedagogicznego, organizowane są w przedszkolu  raz

w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli
2. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływanie wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

3. Zasady sprzyjające budowaniu atmosfery pracy pomiędzy nauczycielami a rodzicami:
1) rozmowy dotyczące zachowań dziecka jego rozwoju, postępów, problemów mogą mieć miejsce tylko wtedy gdy nie powoduje to przerwania zajęć z grupą i nie ogranicza możliwości sprawowania opieki nad dziećmi;
2) ze względu na specyfikę pracy z małymi dziećmi nie dopuszczalne jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych (podnoszenie głosu) w obecności dzieci;
3) uwagi, skargi dotyczące pracy nauczycieli, personelu pomocniczego lub funkcjonowania przedszkola należy zgłaszać u Dyrektora osobiście w godzinach podanych na tablicy informacyjnej.

 

 

§ 20



Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
1) zebrania grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami, specjalistami, Dyrektorem;
3) zajęcia otwarte:
a) formy zaproponowane przez rodziców,
b) tablica informacyjna,
c) korespondencje drogą mailową,
d) strona internetowa : http://www przedszkole-jabluszko.pl
e) udział rodziców oraz innych członków najbliższej rodziny w uroczystościach przedszkolnych.

ROZDZIAŁ VII

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

§ 21



1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z wyższym wykształceniem pedagogicznym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie                                 z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) respektowanie praw dziecka i szanowanie jego godności;
2) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
3) wspieranie rozwoju psycho-fizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
5) prowadzenie diagnozy przedszkolnej w grupie dzieci 6- letnich;
6) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
7) odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu                             i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
8) współpraca ze specjalistami świadczącymi specjalistyczną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną i inną;
9) planowanie własnego rozwoju zawodowego;
10) systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo                             w różnych formach doskonalenia zawodowego;
11) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych, dydaktycznych oraz troska                   o estetykę pomieszczeń;
12) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
13) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w obszarze wychowania i nauczania dzieci                  z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających z planu pracy dydaktyczno-wychowawczej realizowanej w danej grupie i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
14) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
15) udział w pracach Rady Pedagogiczny, realizacja jej postanowień i uchwał;
16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
17) Realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora Przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.

 

§ 22



Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1) poznania i ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci;
2) ustalania form pomocy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych ich dzieci;
3) włączenia ich w działalność przedszkola.

§ 23

1.Pracownicy zatrudnieni są na podstawie przepisów Kodeksu Pracy.

2.Zakres obowiązków (czynności) pracowników niepedagogicznych Przedszkola ustala  i przyznaje Dyrektor Przedszkola.

 

 

 

ROZDZIAŁ VIII

Postanowienia końcowe.

§ 24


Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

§ 25


Dla zapewniania znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się
umieszczenie statutu na stronie internetowej przedszkola: http://www.przedszkole-jabluszko.pl

 i udostępnienie statutu przez Dyrektora Przedszkola

§ 26


Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne                         z postanowieniami niniejszego statutu.

§ 27



Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 roku

 

Newsletter

Jeśli chcesz dostawać najnowsze infomacje z Akademii Przedszkolaka zapisz się do naszego newslettera

kl

© Projektowanie stron internetowych Master-NET | Licznik odwiedzin - 138241