STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Przedszkolu Niepublicznym
Akademia Przedszkolaka Jabłuszko
w Bełchatowie
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Przedszkola Niepublicznego Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie dniem 24.02.2024r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim dzieciom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – POLITYKA
Przedszkole opracowało, przyjęło i wdrożyło do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
2. Procedury reagowania na krzywdzenie.
3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Realizacja tego standardu oznacza, że w przedszkolu w sposób kompleksowyi systemowypodjęto wdrażaniestandardówochronydziecipoprzezopracowanieiwprowadzeniew życiePolitykiochrony dzieciprzedkrzywdzeniem.Dokumenttenzawierajasnewytycznedotyczącetego,jakw przedszkoluprzeciwdziałaćnaruszaniuprawdzieci,jaktworzyćśrodowiskoprzyjazneibezpiecznedzieciom orazjakiekrokipodjąćwprzypadkuzagrożeniabezpieczeństwadzieci.
UstanowieniePolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem jestkomunikatemzarównodla personelu przedszkola,jakidlaprzebywającychwnim dzieciorazich rodziców,żewcodziennej pracy przedszkola realizowane są takiewartości, jak dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.
Standard 2 – PERSONEL
Przedszkole stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie monitoruje i edukuje personel w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieciom.
Standard 3 – PROCEDURY
Przedszkole wdrożyło i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi przedszkola udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich. Realizacjategostandarduoznacza,żew przedszkoluistniejeproceduraopisującakrokpokroku, jakikomuzgłaszaćpodejrzeniekrzywdzeniadzieckaorazwjakisposóbpodejmowanajest decyzja o interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Jasne wytyczne nie tylkowprzejrzystysposóbregulujądziałaniapersonelu,alepozwalająteżuniknąćrozproszeniaodpowiedzialności,wspierająuważnośćnadobrostandzieckaizmniejszająryzykowynikające z sytuacji, w której niezgłoszenie niepokojących sygnałów może doprowadzić do dalszego krzywdzenia dziecka lub wręcz przyczynić się do jego śmierci.
Standard 4 – MONITORING
Przedszkole co najmniej raz na 2 lata i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, dziećmi i rodzicami oraz aktualizując ich postanowienia.
Realizacjategostandarduoznacza,żePolitykaochronydziecijestw przedszkolużywymdokumentempodlegającymbieżącejweryfikacjiiaktualizowanym,jeśliwymagategodobrodzieci. Takiepodejściezwiększazaangażowanieipoczucieodpowiedzialnościpersonelu,ponieważ umożliwiapracownikomsprawdzaniestopniaznajomościzasadiprocedur,atakżepozwala rozstrzygnąć ewentualne niejasności czyniespójnościwregulacjachwprowadzonychwinstytucji. Skierowanie pytania o to, jak dzieci postrzegają swoje bezpieczeństwo i obowiązujące winstytucjistandardyochronydzieci,nietylkouwzględniaichgłos,alezapewniaimrównież podmiotowość wdziałaniach,którychsąadresatami.Zkoleiwłączenieopiekunówwproces ewaluacji przyjętych standardów jest ważnym komunikatem mówiącym o tym, że są oni partnerem przedszkola w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola Niepublicznego Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
-
Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a) zwrócenie uwagi personelu przedszkola, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich dzieci przed krzywdzeniem;
b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
d) wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony dzieci przed przemocą.
-
Personel przedszkola w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
-
Ze Standardami zapoznawany jest cały personel przedszkola, a także dzieci i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
-
W każdej grupie przedszkolnej zaplanowane są zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem oraz z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej.
-
W każdej grupie przedszkolnej dzieci zostały poinformowane do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
-
W każdej grupie przedszkolnej odbyły się zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w internecie. Przedszkole bierze udział w kampanii edukacyjnej „Chroń dziecko w sieci”.
-
W przedszkolu dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w internecie (broszury, ulotki, gazetki tematyczne).
9. Dyrektor przedszkola wyznacza siebie – Edytę Jabłońską, wicedyrektora przedszkola p. Paulinę Wieczorek oraz wychowawcę grupy p. Agnieszkę Frank jako osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
Do zadań osób koordynujących realizację Standardów Ochrony Małoletnich należy:
- dbanie o dostęp do informacji o możliwości pomocy – plakaty, ulotki z numerami telefonów, organizacja tematycznych gazetek, spotkań i pedagogizacji we wskazanym zakresie.
- konsultowanie się w miarę potrzeb z innymi podmiotami działającymi na rzecz dobra dziecka.
- w uzasadnionych przypadkach zgłaszanie sprawy odpowiednim służbom: policji, sądowi rodzinnemu, prokuraturze.
10. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu,
Dyrektor czyni odpowiedzialnym wychowawców grup.
Rozdział 2
Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
-
Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
-
Przedszkole dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
-
W każdym przypadku przedszkole musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
-
Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
-
Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w przedszkolu, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego2 o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
-
Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
-
O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
-
Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
Rozdział 3
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
1. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679zdnia27kwietnia2016r.sprawieochronyosóbfizycznychwzwiązkuz przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby;
2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem przedszkola jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
3. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich uprawnień i kompetencji.
4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy, osób prowadzących zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne.
5. Standardem jest tworzenie atmosfery życia przedszkolnego, które promuje tolerancję, poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
6. Dzieci angażowane są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
7. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa obejmują w szczególności:
- utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych dzieci.
- zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
- nie zostawianie dziecku nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencji za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie dziecka, a konsekwencje wynikają z jego działania.
- reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
- uwzględnianie potrzeb dziecka oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dostosowanie metod i form pracy dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dziecka niepełnosprawnego i dziecka zdolnego.
-równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
-fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) dziecko zawsze musi wyrazić zgodę.
-ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec dziecka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
- udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
- panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
- kontakt z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy przedszkola i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego dziecka.
-jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci.
- formą komunikacji nauczyciela z dziećmi i ich rodzicami jest również komunikator Meessenger, służący wyłącznie wymianom informacji wynikających ze statutowej działalności przedszkola.
W relacji personelu z małoletnimi dziećmi niedopuszczalne jest w szczególności:
a) stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
b) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci;
c) krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku;
d) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci;
c) zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
d) nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
e) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych dzieci;
f) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
g) stosowanie zastraszania i gróźb
h) faworyzowanie dzieci;
i) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
j) proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich obecności;
k) zapraszanie dzieci do swojego miejsca zamieszkania.
Rozdział 4
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
1. Standardem w przedszkolu jest:
-
przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
-
udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej,dzielnicowy, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
-
prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 Karty interwencji - stanowiącej załącznik nr 3 do Polityki;
-
organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi.
Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji:
-
Procedura nr 1: postępowanie w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej.
-
Procedura nr 2: postępowanie w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą ze strony pracownika szkoły.
-
Procedura nr 3: postępowanie w przypadku krzywdzenia dziecka w szkole przez osobę dorosłą (rodzica, członka rodziny, rodzica innego ucznia).
-
Procedura nr 4: postępowanie w przypadku krzywdzenia małoletniego przez innych uczniów.
-
Procedura nr 5: postępowanie w przypadku ujawnienia cyberprzemocy.
-
Procedura nr 6: postępowanie wobec dziecka z zaburzeniami zachowania, który zachowuje się agresywnie w stosunku do innych lub siebie.
-
Procedura nr 7: postępowanie i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „ Niebieskiej Karty”.
-
Procedura nr 8: ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
Procedura nr 1: Postępowanie w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
1.Nauczyciel, który stwierdził, że dziecko może być ofiarą przemocy (zaobserwowane lub zgłoszone przez dziecko sytuacje: zaniedbywanie, powtarzające się poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim oraz oznaki przemocy fizycznej np. siniaki, zadrapania) powinien sporządzić notatkę służbową. Notatkę przekazuje dyrektorowi lub wicedyrektorowi.
2. Nauczyciel informuje o podejrzeniu, że dziecko jest ofiarą przemocy, dyrektora lub wicedyrektora.
3. Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, dyrektor, wicedyrektor lub pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub Opiekunów prawnych).
4. Dyrektor lub wicedyrektor badają okoliczności sprawy np. przeprowadzają rozmowę z poszkodowanym dzieckiem. Dyrektor lub wicedyrektor wzywa do przedszkola rodzica, prawnego Opiekuna. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, dyrektor lub wicedyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę. Dyrektor lub wicedyrektor powiadamia sąd – Wydział Rodzinny
i Nieletnich – w przypadku zaniedbywania dziecka, powtarzającego się poniżania, upokarzania, ośmieszania, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim oraz w przypadku widocznych oznak przemocy fizycznej.
Procedura nr 2 : Postępowanie w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy ze strony Pracownika przedszkola.
1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie ucznia przez Pracownika przedszkola zgłasza natychmiast problem dyrektorowi lub wicedyrektorowi.
2. Dyrektor lub wicedyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem. Dyrektor lub wicedyrektor przeprowadza rozmowę z Pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, przekazanie uwag, poznanie wersji wydarzeń. Jeżeli rozmowy z dzieckiem potwierdzą krzywdzenie dziecka, dyrektor lub wicedyrektor zawiadamiają o zdarzeniu rodziców/ opiekunów prawnych. Dyrektor lub wicedyrektor powiadamia rodziców lub prawnych Opiekunów dziecka
o zdarzeniu. Ze spotkania z rodzicami sporządza notatkę służbową.
3. Dyrektor lub wicedyrektor po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zmierzające do wyciągnięcia konsekwencji, ukarania Pracownika karą dyscyplinarną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
4. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, dyrektor lub wicedyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę.
Procedura nr 3: Interwencja w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez rodzica lub innego członka rodziny.
1. Osoba będąca świadkiem krzywdzenia dziecka przez rodzica lub dorosłego członka rodziny innego dziecka zgłasza problem dyrektorowi lub wicedyrektorowi przedszkola. Dyrektor lub wicedyrektor przeprowadzają rozmowę z wyżej wymienionymi osobami na temat zdarzenia: udzielają pouczenia i podają możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.
2. O zdarzeniu, które zostało uznane za krzywdzenie dziecka oraz o rozmowie przeprowadzonej przez dyrektora lub wicedyrektora z rodzicem lub członkiem rodziny innego ucznia, który krzywdził dziecko, zostają powiadomieni rodzice/opiekunowie prawni.
3. Krzywdzonemu małoletniemu zostaje udzielone wsparcie psychologa/pedagoga.
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dyrektor lub wicedyrektor niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę na mocy art. 304 Kodeksu Postępowania Karnego w brzmieniu:
Art. 304. [Obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa]
§ 1.
Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art. 148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.
§ 2.
Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
§ 3.
Zawiadomienie o przestępstwie lub własne dane świadczące o popełnieniu takiego przestępstwa, co do którego obowiązkowe jest prowadzenie śledztwa przez prokuratora, Policja przekazuje wraz z zebranym materiałem niezwłocznie prokuratorowi. Dz.U.2022.1375.
Procedura nr 4: Postępowanie w przypadku krzywdzenia małoletniego przez inne dzieci.
1. Obowiązkiem każdego jest bezzwłoczna reakcja na akty agresji i przemocy oraz rozmowa z ofiarą i sprawcą przemocy, służąca wyjaśnieniu sytuacji. Dziecku będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc zgodnie z jego potrzebami. Jeżeli stan małoletniego będącego ofiarą krzywdzenia, wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, dyrektor lub wicedyrektor lub inny pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub Opiekunów prawnych.
2. Jeżeli akty agresji i przemocy nie są incydentalne, dyrektor, wicedyrektor lub pedagog przeprowadzają rozmowę z krzywdzonym dzieckiem i wyjaśniają, gdzie, kiedy dochodzi do zdarzeń, jaka jest ich częstotliwość, rozmawiają także ze sprawcą/ sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami zdarzeń w celu zaprzestania zjawiska.
3. Z dziećmi, które były świadkami przemocy, dyrektor, wicedyrektor lub pedagog przedszkolny omawia przebieg zdarzenia tak, by wskazać w rozmowie, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie i komu zgłaszać, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia.
4. Małoletniego będącego sprawcą przemocy obejmuje się stałą opieką i kontrolą wychowawcy
i pedagoga przedszkolnego. Nawiązuje się współpracę z rodzicami/ opiekunami ucznia.
5. Jeżeli akt agresji/ przemocy ma znamiona czynu karalnego stosowana jest procedura przewidziana przez prawo. Działania te monitoruje dyrektor, wicedyrektor lub pedagog przedszkolny.
6. W przypadku, gdy sprawca agresji/ przemocy jest nieznany, dyrektor lub wicedyrektor po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję.
Procedura nr 5: Postępowanie w przypadku ujawnienia cyberprzemocy.
1. Pracownik przedszkola posiadający wiedzę o zdarzeniu informuje o tym fakcie dyrektora lub wicedyrektora przedszkola.
2. Osoba, której zgłoszono zdarzenie zobowiązana jest:
- zebrać wszelkie możliwe informacje na temat zdarzenia, porozmawiać z poszkodowanym dzieckiem (wsparcie psychiczne, porada), porozmawiać ze sprawcą, ustalić okoliczności zajścia, zobowiązać dziecko do zaprzestania zachowań, które mają charakter przemocowy oraz zobowiązać do usunięcia obraźliwych materiałów z sieci (po zabezpieczeniu dowodów), powiadomić rodziców poszkodowanego dziecka o zdarzeniu, powiadomić rodziców sprawcy o zajściu, omówić z nimi zachowanie dziecka, zaproponować dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną (tak poszkodowanemu, jak i sprawcy) jeżeli jest taka potrzeba, w przypadku, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i nadal krzywdzi inne osoby, dyrektor lub wicedyrektor podejmuje stosowne działania prawne, w przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany, dyrektor lub wicedyrektor po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców poszkodowanego ucznia o możliwości zawiadomienia policji.
Procedura nr 6: Postępowanie wobec dziecka z zaburzeniami zachowania, który zachowuje się agresywnie w stosunku do innych lub siebie.
1. Jeżeli w czasie zajęć dziecko zachowuje się agresywnie w stosunku do siebie lub innych, wychowawca zostawia grupę pod opieką innego pracownika przedszkola i prowadzi dziecko do dyrektora, wicedyrektora lub innego pracownika przedszkola, który może sprawować czasową opieką nad dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Wychowawca informuje dyrektora lub wicedyrektora oraz rodziców o okolicznościach całej sytuacji. Możliwe jest również wezwanie pedagoga przedszkolnego i poproszenia go i interwencję.
2. Dyrektor lub wicedyrektor przedszkola bada okoliczności zdarzenia.
3. Jeśli stan zdrowia dziecka lub dzieci wskazuje na zagrożenie zdrowia lub życia, dyrektor, wicedyrektor lub inny pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców) .
4. Dyrektor lub wicedyrektor przedszkola lub pedagog przedszkolny przeprowadza rozmowę z poszkodowanym dzieckiem, z dzieckiem, będącym sprawcą oraz świadkami zdarzenia.
5. W razie potrzeby dyrektor lub wicedyrektor zawiadamia i wzywa do przedszkola rodziców (prawnych opiekunów) dziecka będącego sprawcą i poszkodowanego dziecka. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni współpracują z przedszkolem, ustala się plan działania wobec dziecka będącego sprawcą
(Dyrektor lub wicedyrektor, pedagog przedszkolny, pedagog specjalny, wychowawca). W razie potrzeby wobec dziecka poszkodowanego ustala się formy pomocy dostosowane do jego potrzeb i sytuacji.
W razie zagrożenia zdrowia lub życia dziecka i innych osób w czasie ataku agresji dopuszcza się przytrzymanie, a nawet unieruchomienie małoletniego.
Procedura nr 7: Postępowanie i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”
-
Dyrektor przedszkola wyznacza siebie – Edytę Jabłońską i wicedyrektora p. Paulinę Wieczorek za osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
-
W przypadku podjęcia przez personel przedszkola informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację dyrektorowi lub wicedyrektorowi przedszkola, sporządzona jest Karta interwencji. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami.
-
Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest dyrektor lub wicedyrektor przedszkola.
-
W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
-
W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
-
Wszyscy pracownicy przedszkola, którzy w związku z wykonywaniem obowiązkówsłużbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, sązobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane sąuprawnionym instytucjom.
Procedura nr 8: Ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci przedszkolnej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji załącznik nr 3 do Standardów.
3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych z przedszkolem, dyrektor lub wicedyrektor przedszkola. zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są dzieci będące wychowankami przedszkola, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) dyrektora lub wicedyrektor przedszkola lub pedagog przedszkolny na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania statutu przedszkola.
5. Powiadomieni zostają rodzice dzieci, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach przedszkola (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne).
6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
-
Ochrona wizerunku
-
W przedszkolu na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców na publikację wizerunku dzieci na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez przedszkole. W miarę możliwości fotografowane są grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby. Rodzice mogą wyrazić bądź nie wyrazić zgody na umieszczanie zdjęć na facebooku, stronie przedszkola.
-
Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska.
-
Nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze na komputerze chronionym poprzez hasło dostępu.
4. W sytuacjach, w których przedszkole rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że: dzieci i rodzice zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
5. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
- niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,
- poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni nie zgłosili sprzeciwu na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
6. Możliwe jest używanie przez pracowników przedszkola prywatnych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci. Pracownicy przedszkola nie mogą jednak tych zdjęć, nagrań wykorzystywać do celów prywatnych
i innych nie związanych ze statutową działalnością przedszkola.
7. Do publikacji zdjęć na stronie internetowej i Facebooku przedszkola upoważnieni są wychowawcy oraz pracownicy zajmujący stanowisko pomocy nauczyciela w przedszkolu.
-
Naruszenie prywatności
-
Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w przedszkolu powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi lub wicedyrektorowi przedszkola., którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
-
Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego.
-
W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza przedszkola, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
-
Natychmiast powiadamia się osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.
-
Cyberprzemoc
-
Rodzic/opiekun dziecka lub samo dziecko, które stało się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do wychowawcy grupy lub dyrektora/wicedyrektor przedszkola.. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
-
Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
-
O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy przedszkola.
-
Wychowawca, pedagog przedszkolny/pedagog specjalny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę przedszkola w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania przedszkola.
-
Jeśli sprawcą jest dziecko będące wychowankiem przedszkola, dyrektor lub wicedyrektor przedszkola lub wychowawca powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.
-
Fake news
1. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, celem wspierania umiejętności medialnych.
2. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
3. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
V. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
-
Infrastruktura sieciowa przedszkola zapewnia dostęp do Internetu personelowi oraz dzieciom, podczas zajęć pod nadzorem wychowawcy lub innego pracownika przedszkola.
-
W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem wychowawcy, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych
i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć. -
W przedszkolu prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu – udział w kampanii edukacyjnej „Chroń dziecko w sieci”.
-
Na terenie przedszkola dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
-
W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści dyrektor lub wicedyrektor przedszkola lub pracownik, który zauważył zdarzenie, stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz organizuje dla dziecka rozmowę z pedagogiem przedszkolnym. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony.
-
Na terenie przedszkola dla dzieci obowiązuje zakaz używania urządzeń teleinformatycznych.
Rozdział 5
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
-
Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
-
zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
-
współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
-
diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
-
objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola i pomocą specjalistyczną poza przedszkolem, jeśli zaistnieje taka konieczność.
-
W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy dziecko, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
-
Działania koordynuje i monitoruje pedagog przedszkolny, który ściśle współpracuje z dyrektorem lub wicedyrektor przedszkola. w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaprzedszkolnymi.
-
Plan wsparcia uwzględnia:
-
działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
-
formy wsparcia oferowane przez przedszkole;
-
zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaprzedszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba.
-
Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego dziecka, jeśli są to wychowankowie przedszkola.
-
Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja dziecka, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaprzedszkolnej, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
-
Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
-
W przypadku realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
-
Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje z przedszkolem w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaprzedszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji z tymże działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
10. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
11. Zadania pracowników przedszkola wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez dziecko zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem przedszkola.
Rozdział 6
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
-
Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem http://www.przedszkole-jabluszko.pl/
-
Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń oraz w gabinecie przedszkolnym.
-
Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.
-
Rodzice/opiekunowie dzieci zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza pisemnie.
-
Dzieci zapoznawane są ze Standardami podczas zajęć z wychowawcą realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności w dzienniku na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane. Dzieci nieobecne zaznajamiane są ze Standardami po powrocie do przedszkola.
-
Treść oświadczenia dla personelu stanowi załącznik nr 1, dla rodziców/opiekunów dzieci stanowi załącznik nr 2 do Standardów.
7. Standardyochronymałoletnichobowiązującew przedszkolu podlegająprzeglądowi co najmniej raz na dwa lata- w terminie ustalonym przez dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, każdorazowo w sytuacji podejrzeniakrzywdzenialubposiadaniainformacjiokrzywdzeniumałoletniegoorazw razie nowelizacji następujących aktów prawnych:
- Ustawyzdnia13maja2016r.oprzeciwdziałaniuzagrożeniomprzestępczościąnatle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.);
- Ustawyzdnia25lutego1964r.Kodeksrodzinnyiopiekuńczy(t.j.Dz.U.z2020 r., poz. 1359 ze zm.)
- Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.), w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”.
8. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrektora lub wicedyrektora przedszkola i po konsultacjach z radą pedagogiczną.
9. Dyrektor lub wicedyrektor przedszkola przeprowadza wśród pracowników i rodziców ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu.
10. Monitoring i ewaluacja Standardów prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami przedszkola.
11. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i dzieciom dyrektor przedszkola,
Rozdział 7
Przepisy końcowe
-
Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
-
Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej przedszkola, wywieszenie na tablicy ogłoszeń i w gabinecie dyrektora również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną poprzez messenger we wszystkich grupach przedszkolnych.
Załączniki do Standardów Ochrony Małoletnich
w Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie
Załącznik nr 1
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony małoletnich zgodnie z przyjętymi Standardami
w Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie
..........................................................................
miejsce i data złożenia oświadczenia
Ja, .......................................................................... nr PESEL.....................................................
oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się
przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi
w Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie i zobowiązuję się do ich przestrzegania oraz systematycznego przypominania procedur zgodnie z wytycznymi przedszkola.
Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..................................................................
(podpis osoby składającej oświadczenie)
Załącznik nr 2a
Oświadczenie rodzica o zapoznaniu się i zobowiązaniu do przestrzegania
zasad ochrony małoletnich zgodnie z przyjętymi standardami
w Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie
..........................................................................
miejsce i data złożenia oświadczenia
Ja, .......................................................................... ……………………………………….
imię i nazwisko rodzica
oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi
w Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie i zobowiązuję się do ich przestrzegania oraz systematycznego przypominania procedur zgodnie z wytycznymi przedszkola.
..................................................................
(podpis osoby składającej oświadczenie)
Załącznik nr 3
KARTA INTERWENCJI
Imię i nazwisko dziecka: |
Opis przyczyny podjęcia interwencji:
|
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia: |
Dotychczasowe działania podjęte przez przedszkole. Działania dyrektora, pedagoga, pedagoga specjalnego, wychowawcy, innego pracownika przedszkola.
|
Spotkania z rodzicami/ opiekunami prawnymi. Data, opis przebiegu spotkania.
|
Forma podjętej interwencji, nazwa organu do którego zgłoszono interwencję, data interwencji - zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny - inny rodzaj interwencji, jaki?
|
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli przedszkole uzyskało informację o wynikach pracy organów. Działania podjęte przez rodziców, jeśli przedszkole uzyskało o nich informację.
|
Inne uwagi:
|
……………………………………………
Podpis osoby wypełniającej kartę interwencji
Załączniknr4
Monitoringstandardów–ankieta
-
Tak
Nie
Czyznaszstandardyochronydzieciprzedkrzywdzeniem obowiązujące Przedszkolu Niepublicznym Akademia Przedszkolaka Jabłuszko w Bełchatowie
Czyznasz treść dokumentu Politykaochronydzieciprzed krzywdzeniem?
Czypotrafiszrozpoznawaćsymptomykrzywdzeniadzieci?
Czywiesz,jakreagowaćnasymptomykrzywdzeniadzieci?
CzyzdarzyłoCisięzaobserwować naruszeniezasadzawartych wPolityceochronydzieciprzedkrzywdzeniemprzezinnego pracownika przedszkola?
Jeślitak–jakiezasadyzostałynaruszone?(odpowiedźopisowa)
Czypodjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak –jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)
Czymaszjakieśuwagi/poprawki/ sugestiedotyczącePolityki ochrony dzieciprzedkrzywdzeniem? (odpowiedźopisowa)
Załącznik nr 5
ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIAPRZESTĘPSTWA
Bełchatów, dnia…………………………...
ProkuraturaRejonowa w Bełchatowie
Zawiadamiający:
………………………………………………………………………
imię i nazwisko lub nazwa instytucji
………………………………………………………………………
reprezentowana przez
………………………………………………………………………
adres do korespondencji
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez
…………………………………. …………………….
( dane domniemanego sprawcy)
Uzasadnienie- przykładowe
W trakcie wykonywaniaprzez………………………………….... czynności służbowych ……………………….
……………………………………………………………………. z ……………………………….……………….
Dziecko ujawniło treści dotyczące relacji z………………….…………...…..oraz zachowań o charakterze…...…
……………………………………………………………………………..
Zgodnie z powyższym oraz troską o dobro i bezpieczeństwo dziecka, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
Osoby do kontaktu:
imię i nazwisko, telefon, e-mail
………………………………….
podpis osoby zgłaszającej
Załącznik nr 6
WNIOSEK DO SĄDU O WGLĄD W SYTUACJĘ RODZINY
Bełchatów, dnia……………...
Sąd Rejonowy w Bełchatowie
Wnioskodawca:
………………………………..
imię i nazwisko lub nazwa instytucji
………………………………………
Reprezentowana przez
………………………………………
adres do korespondencji
Uczestnicy postępowania
………………………………………………………………………
imiona i nazwisko rodziców
………………………………………………………………………
adres zamieszkania
………………………………………………………………………
imię i nazwisko dziecka, data urodzenia
Wnoszę o wgląd wsytuacjęmałoletniego …………………………………………………..
i wydanie odpowiednich zarządzeń wychowawczo- opiekuńczych.
Uzasadnienie wniosku:
Opis sytuacji:
…………………………………………………………………………………………..……
Wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.
Osoby do kontaktu:……………………………………………………………………….
………………………………
podpis wnioskodawcy
1Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.
2Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności - Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.
3Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.