DZIEŃ MATEMATYKI
10 MARZEC DZIEŃ MATEMATYKI
ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI MATEMATYCZNYCH
DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:
Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni:
To pierwszy etap, najłatwiejszy. Polega głównie na używaniu słów
określających położenie: nad, pod, obok, za, przed, na.
Pokazywanie i nazywanie części ciała:
Dzieci znają części ciała, potrafią ja pokazać i nazwać. Następnym etapem są ćwiczenia z orientacji
w schemacie ciała - dzieci utrwalają sobie wiedzę na temat położenia lewej i prawej części ciała
Klasyfikacja:
Dzieci uczą się klasyfikowania przedmiotów wg różnych kryteriów: koloru, kształtu, przeznaczenia.
Te ważne czynności wpływają na sposób, w jaki dziecko odróżnia kształt, np. liter, wyodrębnia przedmiot z całości, z tła, jak dostrzega szczegóły.
Rozwijanie liczenia:
Dzieci w naturalny sposób chcą liczyć. Wokół nich wszyscy wszystko liczą, dookoła pojawiają się liczby.
Pojęcie miary:
Kolejne etapy dotyczą poznawania przez dzieci takich pojęć jak długość, masa, objętość, czas.